"Qui s'excuse s'accuse", spune de veacuri un proverb francez.
Se aplică mănuşă celor care se scuză înainte de a fi acuzaţi,
precum şi acelora care reacţionează ca şi cum au fost prinşi cu musca pe
căciulă.
"Qui s'excuse s'accuse" - asta s-a putut spune extrem
de nimerit despre FMI, când agenţia Reuters' (piesa de frunte în
mass-media economice mondiale) a acuzat cu subiect şi predicat FMI de
folosirea unor standarde duble în programele stabilite pentru România
faţă de cele pentru ţări considerate occidentale, precum Portugalia sau
Irlanda.
FMI a sărit imediat ca ars. Agenţia Reuters a avut
parte de o replică lungă şi împopoţonată cu explicaţii nenecesare faţă
de subiectul incriminării, unele chiar false despre situaţia economică
din România şi altele şi mai netemeinice despre strategiile concepute de
FMI.
Cât despre rezultatele obţinute, au fost evocate aceleaşi
poveşti răsuflate cu stabilitatea financiară recâştigată, fără a se
preciza că operaţia poate a reuşit, numai că pacientul a murit!
Ceea ce spusese Reuters despre programul FMI în România, prin comparaţie
cu programele pentru alte ţări europene, este însă mizilic în raport cu
ceea ce specialişti sau analişti de specialitate din România
observaseră de ani de zile.
Dar, bineînţeles, FMI, cel care se
comportă precum stăpânul faţă de sclavi în relaţia cu ţările de la
periferie, cum este şi România, s-a făcut că nici nu vede, nici nu aude
aprecierile venite din România.
Nu era, desigur, ca stăpânul de sclavi să se coboare într-atât!
Când a spus însă ceva Reuters, pe care cei de la FMI n-o puteau
plasa pe la periferia colonială, reacţia a venit imediat. Şi s-a dovedit
că Reuters a lovit în moalele capului.
De ce însă Reuters s-a
trezit abia acum, după ce s-a făcut ani de zile că nu vede ceea ce era
de zărit şi de la o poştă ,este o altă problemă! Este foarte posibil
însă ca, în contextul controverselor germano-anglo-americane asupra
strategiilor de urmat în faţa crizei datoriilor suverane, tunurile
anglo-americane, inclusiv cele mediatice, să fi fost puse, alături de
euro, şi pe strategiile de tip colonialist franco-germane în Europa de
Est şi pe rezultatele lor dezastruoase!
Interesează foarte puţin
acest aspect în legatură cu problema cu pricina. Fapt este că Reuters
pune punctul pe "i" şi FMI, în calitate de instrument al asupririi
Europei de Est, răbufneşte de mânie că este prins cu mâţa-n sac!
Ce au însemnat de fapt politicile de dublu standard de care a fost acuzat FMI?
Cea mai precisă decriptare au folosit-o în România acei analişti
care au formulat clar că, la cererea capitalului privat transnaţional
vest-european, FMI a făcut în România şi cu România un experiment pe cât
de dramatic pe atât de dezgustător.
Reacţia FMI la acuzaţiile Reuters confirmă că în România a avut şi are loc un experiment FMI!
Alegerea României pentru acest experiment este lesne explicabilă:
stat slab, în disoluţie economică aproape completă şi în disoluţie
politică în curs, clasă politică gata să facă orice, în faţa oricărei
comenzi externe, dacă este lăsată în continuare să fure.
În ce a constat experimentul?
Înainte de toate
- în impunerea tezei: statul este de vină, statul să plătească!
Lucru cu atât mai caraghios în România, dar poate cu atât mai
relevant pentru experiment, deoarece nu statul adusese ţara în situaţia
economică nesustenabilă în care ajunsese în 2009.
Nu statul
dăduse creditele de consum destabilizatoare, nu statul făcuse
importurile halucinante anterioare, ci sectorul privat.
-
Culpabilizarea statului însemna să platească salariaţii, pensionarii,
contribuabilii, şi nu băncile şi debitorii lor! În consecinţă, după ce a
fost schimbat forţat Codul Muncii pentru a lăsa munca la cheremul
capitalului, au fost stabilite cele mai dure măsuri de austeritate din
Europa:
- tăieri de salarii,
- îngheţări de pensii,
- amputări de programe sociale, toate combinate cu majorări de impozite.
Şi, corolarul experimentului, toate aceste ajustări cerute a fi
făcute de către stat au fost puse de la început în cârca populaţiei!
Dacă FMI consideră cumva acest experiment un succes, cum vrea să
demonstreze, înseamnă că această instituţie şi-a pierdut şi drumul, şi
cărarea şi a ajuns doar un jalnic instrument la cheremul capitalului
privat transnaţional ale cărui interese le reprezintă cu neruşinare,
fără a mai încerca măcar de formă să afişeze că ar mai urmări şi o
dezvoltare a ţărilor prinse în vizor!
Nivelul de trai din România s-a prăbuşit !
După trei ani de programe FMI, nivelul de trai în Romania s-a prăbuşit.
Dar, să zicem că nu acest aspect este importamt, în măsura în care
era preţul pentru "câştigarea" echilibrelor şi stabilităţii.
Dar
acestea sunt poveşti de adormit copiii, căci este vorba de echilibrul
şi stabilitatea celui ajuns în nemişcare economică, stabil până în
măduva oaselor şi pentru totdeauna!
Fundamental este că, prin
programele aplicate, România a ajuns în imposibilitatea fizică de a
creşte, ceea ce, pentru o ţară subdezvoltată, este un dezastru!
Acest program a consolidat în plină criză poziţia României de anexă
bananieră a Vestului Europei, care s-a conturat şi articulat în perioada
anterioară de creştere economică, bazată aproape exclusiv pe creditul
de consum promovat de băncile occidentale.
De-acum, România are perpective de dezvoltare închise.
Ultimele redute ale capitalului autohton au fost lichidate în
favoarea capitalului străin de către acest program de criză şi cu
aceasta soarta României, ca ţară în extincţie, a fost pecetluită, ceea
ce reprezintă cel mai mare rău pe care FMI l-a făcut unui năpăstuit din
Est, printre mulţi alţii din lume.
Sursa:Times
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu