Uniunea Social-Liberala (USL) a prezentat sâmbata, în faţa a 5.000 de aleşi locali, viziunea sa de reorganizare administrativă şi dezvoltare regională, ca raspuns la planurile PDL de a schimba ţara, administrativ şi teritorial. USL susţine păstrarea actualelor judeţe, dar promovează "Regiunea" ca unitate noua, integrată în structura administraţiei locale. Cele opt regiuni vor fi aceleaşi ca şi cele de dezvoltare existente astăzi, vor avea câte un Consiliu regional, cu buget propriu, cu câte un preşedinte ales de cetăţeni, şi cu opt prefecţi numişi de guvern.
Potrivit USL, "România are nevoie de o reorganizare administrativ-teritoriala, cele 8 regiuni de dezvoltare create in 1998 nefiind decât structuri formale, menite să bifeze unul dintre criteriile necesare aderării la UE".
USL susţine că "preluând forma modelului european, dar ignorând complet fondul acestuia - solidaritate şi coeziune socială - România nu a reuşit să evolueze echilibrat, prin reducerea decalajelor existente între regiuni".
Social-liberalii mai susţin că "PDL a folosit concepte precum "descentralizare" pentru a politiza şi mai mult administraţia".
Uniunea Social-Liberala avertizează şi care sunt "riscurile unei modificări brutale" ,aşa cum susţin ei că propune PDL.
Social-liberalii susţin că o astfel de schimbare ar presupune "costuri imense pentru cetăţean (preschimbarea actelor, taxe în plus, lipsa de informaîii, drumuri mai lungi, timp pierdut), bulversarea aparatului de stat, blocaje în relaţia cu UE si periclitarea relansarii economice, din cauza costurilor mai mari pentru IMM-uri".
Modelul USL de dezvoltare
USL propune ca România să urmeze modelul francez de dezvoltare. USL doreste ca cele 8 regiuni de dezvoltare actuale să primeasca noi structuri politice şi să fie integrate în structura administraţiei locale, iar actualele judeţe să se păstreze.
"Preluand acest model (n.r. modelul francez), România păstreaza unităţile administrative existente şi adaugă un nivel, compatibil cu cel european - REGIUNEA - care are în subordine structuri de organizare judeţene şi locale şi la care se opreşte relaţia cu centrul", susţine USL în programul său.
Astfel, în viziunea USL, organizarea României ar avea patru nivele: localitate, judeţ, regiune şi centru.
Modelul USL prevede înfiinţarea Consiliului Regional, adică "Executivul regional condus de un preşedinte ales". USL doreste ca Senatul să se transforme într-o camera a reprezentantilor locali şi doreste înfiinţarea unor Curţi de Apel Regionale.
Potrivit viziunii USL, Preşedintele Consiliului Regional va fi ales direct de cetăţeni şi va funcţiona ca un "premier" al regiunii. Membrii Consiliului Regional vor avea atribuţii în domenii executive, şi vor ajuta preşedintele în exercitarea atribuţiilor.
Bugetul Consiliului regional va fi un buget propriu - format din bugete locale, fonduri europene şi fonduri de coeziune de la bugetul central, iar Consiliul va genera proiecte de dezvoltare pentru regiune, inclusiv pentru a reduce decalajele de dezvoltare din interiorul regiunilor.În ceea ce priveste Senatul, USL doreşte ca acesta să preia sarcina legiferării în dezvoltarea regionala. Potrivit viziunii USL, a doua camera a Parlamentului va fi aleasa dupa model francez, cu mandat de 4 ani şi cu obiective de organizare si dezvoltare regionala. Cele trei domenii de competenţă ale Senatului potrivit USL: Dezvoltarea regionala, Politica externa, Fondurile europene. USL susţine că Senatul se va diferenţia de Camera Deputaţilor.În continuare, USL susţine că Guvernul desemnează 8 Prefecti, câte unul pentru fiecare regiune. Cei 8 prefecţi vor înlocui pe cei 41 din prezent, îşi pot organiza puncte de lucru în fiecare judeţ, dar instituţia în sine va fi regionala.
Prefectul îşi păstrează atribuţiile actuale, dar îşi extinde zona de manifestare a competentelor. Potrivit USL, scopul prefecţilor va fi să confere o mai mare coerenta în implementarea programului de guvernare în teritoriu şi reducerea birocraţiei.
Proiectul USL prevede înfiinţarea unui Consiliu Economic şi Social Regional (CES) care va lucra pe lângă Consiliul regional şi va fi alcătuit din reprezentanţii principalelor categorii socio-economice. CES regional va avea rol consultativ în luarea deciziilor executive, dar consultarea de către Consiliul Regional este obligatorie. Potrivit USL, CES regional va avea atribuţia redactării de studii şi planuri de dezvoltare regională.
În plus, USL susţine că atribuţiile vor fi definite prin dezbatere publică, împreuna cu instituţiile europene, cu autorităţile alese, cu partenerii sociali şi societatea civilă. Astfel, se vor defini atribuţiile finale ale acestor instituţii.
Regiunile vor avea dreptul de decide cu privire la folosirea fondurilor, provenite din taxe şi impozite. Principalele atribuţii vor ţine de dezvoltarea echilibrată a regiunilor.
Nu va exista o singură capitala a regiunii, cel puţin în prima instanţă.
- Pentru dezvoltarea echilibrată, pentru stimularea concurenţei şi pentru evitarea concentrarii puterii, fiecare regiune va avea multiple centre de interes:
- Centru economic
- Centru politico-administrativ
- Centru cultural
- Centru universitar etc
- Responsabilităţile şi mecanismul de colaborare se vor stabili în baza unor decizii la nivel regional.Potrivit viziunii USL, toate schimbarile vor avea loc în mai multe etape.În perioada 2012-2013, viziunea USL prevede organizarea trecerii de atribuţii şi de competenţe între guvern şi judeţe, pe baza unor dezbateri publice şi cu informarea corectă a cetăţenilor. Tot atunci ,se întăresc cele 8 regiuni de dezvoltare, cu structuri politice noi şi se desfiinţeaza Ministerul Dezvoltarii Regionale, iar fondurile europene şi fondurile românesti alocate dezvoltării regionale se redirecţionează la nivel local prin politici de coeziune. Potrivit USL, tot atunci se va modifica şi Constituţia, pentru introducerea acestui concept.In 2014, USL prevede organizarea de alegeri indirecte, pentru desemnarea unor Consilii Regionale provizorii (in acelasi timp cu alegerile europarlamentare). Astfel, aleşii locali (primari, consilieri locali si judeteni) îşi aleg atunci preşedintele de Consiliu Regional, iar de la nivel central, se desemnează membri delegati, în subordinea preşedintelui de CR, cu atribuţii speciale pe domenii de interes (educatie, sanatate, transporturi, mediu etc). USL susţine ca timp de doi ani, aceste Consilii vor funcţiona cu atributiile primate (pregatind institutiile pentru primele alegeri directe)Ultima etapa se va petrece în 2016, când, o data cu alegerile locale, au loc alegeri pentru desemnarea preşedinţilor de Consilii Regionale (alegeri directe - vot uninominal). Tot atunci, vor avea loc, de asemenea, alegeri pentru desemnarea Parlamentelor regionale, care vor funcţiona ca legislative regionale. Atunci, vor intra în funcţiune şi Curţile de Apel regionale, pentru a funcţiona şi puterea judecătorească la acest nivel.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu