Ne-am obişnuit ,în ultimii ani,cu formula de "reforma a statului",încât ,azi, ar trebui să observăm ,cu uşurinţă,rezultatul acestor politici.Din păcate,aceste măsuri ale Puterii,nu doar le observăm,ci le şi simţim pe propria piele.
Şi în domeniul Sănătăţii s-au produs în ultima vreme mutaţii semnificative ,schimbări majore ,care au avut ca menire ,după opinia guvernanţilor ,eficientizarea utilizării banului public,când,de fapt ,avem de a face cu un plan concertat de distrugere din temelii a sistemului medical românesc,obiectiv care va fi atins , în mod facil,prin adoptarea Legii privind organizarea şi funcţionarea sistemului de Sănătate din România ,ce se află , de la finele anului 2011, în dezbatere publică. Mai exact, specialiştii de la Ministerul Sănătăţii , membrii Comisiei Prezidenţiale pentru Analiza şi Elaborarea Politicilor din Domeniul Sănătăţii Publice, au pus şi ei umărul la treabă şi au făcut ceva pentru sistemul sanitar – au postat pe SITE-ul ministerului legea pe care Traian Băsescu le-a înmânat-o.
Proiectul legii sănătăţii înseamnă condamnarea oamenilor la boală, la suferință și chiar la moarte!!!
Promulgarea Legii Sănătăţii este o decizie extrem de importantă, care afecteaza sănătatea şi, implicit, viitorul tuturor românilor. De aceea, publicarea acestui proiect de lege pe SITE-ul Ministerului Sănătăţii cu câteva zile înainte de Anul Nou nu este decât o stratagemă a actualei guvernări de a limita perioada de dezbatere publică a acestei legi esenţiale pentru societatea românească,fiind demnă de un regim totalitar.
Prin noua lege a sănătăţii puterea continuă politica cinică de transferare a costurilor crizei pe umerii populației, a celor care mai au resurse bănești pentru sănătate,lovind ,în fapt, în majoritatea populației, dar mai ales a categoriilor sociale cele mai vulnerabile (bătrâni, copiii, persoane cu venituri mici), fără să ofere premisele rezolvării problemelor din sistemul sanitar.
Mai mult, preconizata asumare a răspunderii guvernamentale pe această lege, în stilul deja caracteristic al actualei guvernări, este o dovadă de dispreţ faţă de Parlament, faţă de societatea civilă şi faţă de toţi românii care ar fi avut un punct de vedere asupra acestei legi. Este un atentat la siguranţa şi sănătatea românilor ca o lege care schimbă radical filozofia sistemului de asigurări din România să fie adoptată pe fugă, fără dezbatere şi prin impunerea sa prin procedeul asumării răspunderii.
Fostul ministru liberal al Sănătăţii, dl Eugen Nicolăescu, a prezentat în linii mari principalele măsuri din domeniul sanitar în cadrul reuniunii liberale din toamna anului trecut de la Satu Mare.Domnia sa a evidenţiat printre altele necesitatea desfiinţarii sistemului asigurărilor obligatorii de sănătate, toate costurile pentru susţinerea serviciilor medicale urmând să fie suportate direct de la bugetul de stat, pe baza unor pachete de servicii de bază sau complementare, la care ar urma să aibă acces toţi românii, în funcţie de ce vor alege.
Acesta a precizat că ar trebui desfiinţată Casa de Asigurări de Sănătate, care foloseşte 3% din fondul de sănătate, iar o parte din personal să fie transferat la Ministerul Sănătăţii. De asemenea, până în vara acestui an , USL va promova un proiect de lege privind prevenţia în sănătate şi reluarea în acest scop a setului de analize gratuite care a fost implementat cu succes în timpul guvernării liberale.
Legea privind reforma în Sănătate a fost dictată de voinţa unui singur om, preşedintele Traian Băsescu, care, probabil,vrea să experimenteze pe români un sistem de sănătate care nu are nimic de-a face cu realităţile din România. A implementa în acest moment un sistem de sănătate creat după modelul olandez, cu unele mecanisme inspirate de sistemul sanitar din S.U.A. este ca şi cum am vrea să trecem direct de la bicicletă la maşina de curse. România, aşa cum recunoaşte şi actualul guvern în expunerea de motive, are cea mai mica investiţie publică în Sănătate dintre toate ţările din Uniunea Europeană. Sistemul de sănătate din România este extrem de slab subfinantat, acumulând în mod tradiţional datorii, cu un grad încă ridicat al plăţilor informale şi cu condiţii improprii în cele mai multe dintre unităţile sanitare.
În aceste condiţii, în care banii proveniţi din contribuţiile asiguraţilor sunt cu mult sub nivelul necesar pentru ca sistemul de sănătate să poată funcţiona la un nivel acceptabil, apariţia caselor de asigurări private, orientate în primul rând spre profit, şi care vor putea impune prime de asigurări suplimentare, va restricţiona şi mai mult accesul românilor la serviciile de sănătate, iar cei mai vulnerabili vor fi pacienţii vârstnici şi cei cu venituri mici, adică tocmai acei români care, de obicei, au cea mai mare nevoie de servicii medicale.
Transformarea spitalelor în societăţi comerciale sau fundaţii nu este decât o strategie pentru privatizarea pe nimic a acestor unităţi, spre beneficiul clientelei politice, legea neasigurând mecanisme de control al chelturii banilor în Sănătate, nexistând sancţiuni pentru managerii de spitale care depăşesc bugetele, nexistând un mecanism bine definit prin care să se stabilească şi se actualizează pachetul de bază,fără a se şti cum va fi făcută finanţarea spitalelor.
Viziunea asupra sistemului sanitar trebuie să pună în centrul său individul, pacientul. Întrucât acest proiect de lege se referă numai la economii ne întrebăm ale cui interese le servește guvernul și majoritatea parlamentară?
Temerea noastră este că în spatele legii stă încercarea PDL de a pune mâna pe patrimoniul sanitar pe care mai departe îl va utiliza în regim privat, în timp ce oamenii vor plăti pentru serviciile din sănătate. Este de fapt un pregătirea unui jaf național , al patrimoniului sanitar, ultimul rămas nefurat!
Sistemul de sănătate din România trebuie construit pe principiul solidarităţii, iar în centrul său trebuie plasat pacientul, şi nu casele private de asigurări sau clientela portocalie. Avem nevoie de un sistem public de asigurări de sănătate care să funcţioneze eficient, managementul spitalelor trebuie depolitizat, medicii de familie trebuie susţinuţi să degreveze sistemul spitalicesc de pacienţii care pot fi trataţi la nivelul medicinei primare şi ambulatorii. Medicii trebuie stimulaţi material să rămână în ţară şi mai ales să meargă către zonele cu deficit major de personal medical, iar pacienţilor trebuie să le fie protejate drepturile, dar cel mai important, sănătatea trebuie să ajungă la o alocare de 6% din PIB.
Pentru foarte mulți dintre români, care nu au bani să plătească asigurări suplimentare şi să suporte coplata, legea echivalează cu anularea dreptului la sănătate.
USL va demara la începutul acestui an o amplă consultare publică cu toţi cei direcţi implicaţi şi abia după această sesiune de dezbateri, USL va lansa o ofertă concretă privind reforma Sănătăţii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu