Despre mine

Fotografia mea
Sunt o fiinţă ce a trecut prin "furcile caudine" ale existenţei, care a pierdut uşor ...şi a câştigat greu lupta cu viaţa. Când am pierdut, am dobândit Credinţă, iar când am câştigat, m-am bucurat de Nădejde; ajungând, azi, să înţeleg de ce este atât de greu urcuşul spre Omul "încoronat" cu demnitate creştină.

miercuri, 7 august 2019

De la fărădelege la lege...


În ultimul timp, observ, în  grupurile pensionarilor militari, tot mai multe articole nepotrivite cu tematica acestora. Chiar nu se poate face nimic pentru a corecta această situație deplorabilă? Nu ar trebui postate doar articole care să aibă tangență cu calitatea membrilor acestor grupuri, pensionarii militari?
De ce sunt acceptate intoxicări, prin repetarea postărilor unor articole cu iz politic cum e, de exemplu, cea care îl are ca promotor pe generalul de brigadă (r) Hermeneanu?!
Eu cred că postările din aceste grupuri ar trebui să fie realizate în două registre: unul de informare tematică a pensionarilor militari și unul cu articole ce propun soluții pentru rezolvarea problemelor pensionarilor militari.

Eu pledez pentru o inițiativă de abrogare a ordonanțelor de urgență ce au mutilat Legea pensiilor militare, dublată de măsuri de echivalare la nivel superior a pensiilor celor ce au avut același grad, funcție, vechime și grupă de muncă.


GUVERNUL ROMANIEI
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ
privind modificarea si completarea Legii nr.223/2015 privind pensiile militare de stat
EMITENT GUVERNUL
Luând in considerare faptul ca în acordarea pensiilor militare de stat s-a ajuns la încălcarea flagranta a principiilor de baza, general aplicabile în domeniul pensiilor, principii stipulate clar chiar în Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, printre care:
a) principiul unicității, potrivit căruia statul organizează și garantează sistemul de pensii militare de stat bazat pe aceleași norme de drept, pentru toți participanții la acesta;
b) principiul egalității, prin care se asigură tuturor participanților la sistemul de pensii militare de stat un tratament nediscriminatoriu între persoane aflate în aceeași situație juridică, în ceea ce privește drepturile și obligațiile prevăzute de lege;
e) principiul autonomiei, bazat pe organizarea, conducerea și administrarea, de sine stătătoare, a sistemului pensiilor militare de stat de către instituțiile din domeniul apărării naționale, ordinii publice și securității naționale;
f) principiul recunoștinței față de loialitatea, sacrificiile și privațiunile suferite de militari, polițiști și funcționari publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare și familiile acestora pe timpul carierei.
apreciind ca se impune cu necesitate corelarea exacta intre principiile din sistemul pensiilor militare de stat si continutul reglementarilor din textul legii,
luand in considerere ca punerea de acord a continutului legislatiei privind pensiile militare de stat cu legislatia la zi in domeniul salarizarii militarilor prin raportarea modului de calcul a pensiilor rezervistilor militari la prevederile si in spiritul Legii nr.153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, este necesara,
fiind imperios necesară revenirea în România la normalitatea privind pensiile militare de stat din perioada premergătoare şi din anii imediat următori aderării României la NATO, normalitate rezultata din aplicarea directivelor şi recomandărilor Alianței şi din elaborarea şi aplicarea în acord cu acestea a unei legislații naţionale pe domeniu corecte, echitabile, nediscriminatorii,
cunoscand ca de la adoptarea si publicarea Legii nr.223 din 24 iulie 2015 în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 556 din 27 iulie 2015 si pana in prezent continutul acesteia a fost modificat prin trei ordonante de urgenta avand drept rezultat afectarea grava a sistemului pensiilor militare de stat , generand astfel discriminarea fatisa a pensionarilor militari in comparatie cu alte categorii de pensionari, ba mai mult a creat grave discriminari chiar in randul pensionarilor militari, restrangand nejustificat exercitiul unui drept sau al unei libertati fara a tine cont de caracterul exceptional si temporar al acesteia,
stiind ca Tratatul Uniunii Europene statueaza ca intre scopul vizat si actul adoptat trebuie sa existe o justa proportie; incalcarea acestei prevederi reiese din faptul ca in urma recalcularii pensiilor militare de stat in baza Legii nr.223/2015 amputata prin prevederile art.40 din OUG nr.57/2015, art.VII din OUG nr.59/2019 si art.84 din OUG nr.114/2018 cuantumul pensiilor recalculate sunt in medie cu 30% mai mici decat cuantumul aflat in plata pentru 68% din beneficiarii arodati asei Sectoriale de Pensii a Ministerului Apararii Nationale
constatand ca de efectele acestor limitari sunt afectati,in mod deosebit, militarii disponibilizati ca urmare a restructurarii armatei in vederea aderarii Romaniei la N.A.T.O. ,
tinand seama ca dreptul la pensie se constituie intr-o creanta a statului fata de pensionarul militar. Potrivit jurisprudentei C.E.D.O. dreptul la creanta este ocrotit in aceeasi masura ca si dreptul de proprietate,
avand in vedere ca pensia militara are in aproape toate armatele de NATO specificul ca nu sunt contributive ci sunt bugetate din fondurile structurilor de forta din care provin beneficiarii sistemului de pensii militare de stat,
constatand ca adoptarea actelor normative menţionate au fost justificate de Guvern ca avand un caracter exceptional care insa nu este motivat corespunzator in continutul ordonantelor de urgenta adoptate, contravenind astfel art.115 din Constitutia Romaniei,
aceste modificari ale Legii nr.223/2015 privind pensiile militare de stat prin ordonantele incriminate , generand grave anomalii in respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale cu efecte negative asupra rezervei Armatei Romamiei au suscitat un real interes în rândul militarilor generand chiar actiuni de protest,
modificarile aduse legii contravin jurisprudentei Curtii Constitutionale care prin Decizia nr.20 din 2 februarie 2000 , publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 72 din 18 februarie 2000MONITORUL OFICIAL nr. 72 din 18 februarie 2000 statua :
"dreptul la pensie de serviciu îl au toate forţele de apărare a ordinii publice - armata, poliţia şi serviciile speciale". În acest sens, se arata ca justificarea acordării şi menţinerii pensiei de serviciu, în cazul magistraţilor, rezida în statutul special al acestora, care le interzice exercitarea unor activităţi producătoare de venituri, cu excepţia funcţiilor didactice din învăţământul superior, precum şi în gradul ridicat de risc pe care îl presupune exercitarea funcţiei de magistrat, caracteristica de altfel comuna, astfel cum se arata în sesizare, pentru întregul personal al forţelor de apărare a ordinii publice, a ordinii de drept.
Constatând ca aceste elemente care diferentiaza regimul de pensionare al militarilor şi al magistraţilor de regimul general al pensiilor asigura un tratament juridic specific celor două categorii de asiguraţi, Curtea Constituţională retine ca instituirea pensiei de serviciu pentru cadrele militare şi pentru magistraţi nu reprezintă un privilegiu, ci este justificată în mod obiectiv, ea constituind o compensaţie parţială a inconvenientelor ce rezultă din rigoarea statutelor speciale cărora trebuie să li se supună militarii şi magistraţii.
Un alt element comun care justifica în mod obiectiv şi rezonabil un tratament juridic asemănător al magistraţilor şi al cadrelor militare, inclusiv în ceea ce priveşte regimul de pensionare, îl reprezintă riscul pe care îl implica exercitarea profesiilor respective, ambele având un rol esenţial în apărarea drepturilor omului, a ordinii publice, a valorilor statului de drept. În considerarea riscurilor la care se expun în exercitarea atribuţiilor lor militarii şi magistraţii, Parlamentul a stabilit pentru militari dreptul de a purta uniforma şi dreptul de a folosi, în condiţiile legii, arme, iar, în mod corespunzător, în cazul magistraţilor, art. 91 alin. 3 din Legea nr. 92/1992, republicată, prevede dreptul acestora şi al familiilor lor de a fi protejati în situaţiile în care viaţa, integritatea corporală sau avutul acestora este supus unor ameninţări”.
Avand in vedere ca efectele ordonantelor isi fac negativ efectul asupra vietii pensionarilor militari, ca o masura legislativa in Parlament se lasa inca asteptatata apreciem că doar o abrogare expresă şi de urgenţă a textelor, în special cele , intens criticate, este de natură a readuce starea de echilibru în societatea românească şi de a permite reinstalarea unui dialog constant şi constructiv,considerând că toate acestea constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu mai poate fi amânată, în sensul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, din cauza efectelor negative ce ar putea fi generate de o interpretare neunitară a legii, considerăm că o eventuală legiferare pe altă cale decât delegarea legislativă, chiar în procedură de urgenţă, nu ar fi de natură să înlăture de îndată aceste consecinţă negative.
Avand in vedere prevederile Programului de guvernare pentru anul 2020 al carui obiectiv este ,,o pensie echitabila pentru toate categoriile de pensionari” si masura referitoare,, la apararea drepturilor istorice, legitime si morale ale militarilor romani in activitate, in rezerva si in retragere” , apare ca o necesitate obiectiva si de maxima urgenta aducerea Legii nr.223/2015, privind pensiile militare de stat, cu modificarile si completarile ulterioare, la nivelul unei reglementari care sa raspunda intocmai prevederilor constitutionale, reglementarilor istorice traditionale si a celor armatelor din tarile memnbre NATO, asigurarii si respectarii principiului echitatii si nediscriminarii pentru categoriile de pensionari, prevederi transpuse in plan legislativ prin Legea nr.217/2019 privind sistemul unitar de pensii si in curs de materializare pentru pensionarii apartinand sistemului public de pensii,
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Articolul I Legea nr.223/2015 privind pensiile militare de stat se modifica dupa cum urmeaza:
Articolul 28 alin. (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 28. – (1) Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat este stabilita ca 80% din veniturile brute, impozabile, in 6 luni consecutive , din ultimii 5 ani de activitate in calitate de militar/politist/ functionar public cu statut special, actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie, la alegerea persoanelor prevazute la art.3 lit.a)-c)
Dupa alin. (2) se introduce alin. (2^1) cu urmatorul cuprins:
(2^1) De aceste prevederi beneficiaza si pensionarii militari aflati in plata la data intrarii in vigoare a prezentei legi , baza de recalculare folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat este stabilita ca 80% din veniturile brute, impozabile din 6 luni consecutive din perioada cea mai favorabila din intreaga activiate actualizate conform veniturilor brute ale ale militarilor in activitate, la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Alin. (3), (4),(5),(6),(7),(8) si (9) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(3) Actualizarea prevăzută la alin. (2) se face la deschiderea drepturilor de pensii ca urmare a majorării soldei de funcţie/salariului de funcţie şi soldei de grad/salariului gradului profesional, deţinute la data trecerii în rezervă/încetării raporturilor de serviciu.
(4) Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat pentru personalul trimis în misiune permanentă în străinătate, precum şi pentru personalul suspendat ca urmare a exercitării unei funcţii de demnitate publică, care îndeplineşte, în această perioadă, condiţiile de trecere în rezervă/încetare a raporturilor de serviciu cu drept la pensie, este cea prevăzută la alin. (1) şi (2). (5) În situaţia în care baza de calcul stabilită potrivit alin. (3) este mai mică decât cea stabilită potrivit alin. (1), personalul aflat în misiune permanentă în străinătate poate opta pentru situaţia cea mai avantajoasă.
(6) Pentru soţul/soţia, militar, poliţist sau funcţionar public cu statut special, aflat/aflată în concediu fără plată pentru a-şi urma soţia/soţul trimisă/trimis în misiune permanentă în străinătate, în ultimii 5 ani anteriori îndeplinirii vârstei standard de pensionare, se utilizează ca bază de calcul media tuturor veniturilor brute realizate în 6 luni consecutive, la alegere, din ultimii 5 ani de activitate anteriori plecării în misiune.
(7) Pentru personalul militar, polițiștii şi funcţionarii publici cu statut special detaşaţi în afara instituţiilor publice de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, pensia militară de stat se stabileşte potrivit prevederilor art. 29. 13 (8) La stabilirea venitului brut nu se au în vedere dispoziţiile Legii nr. 118/2010 privind unele măsuri necesare în vederea restab
(8) Pentru personalul militar, polițiștii şi funcţionarii publici cu statut special detaşaţi în afara instituţiilor publice de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, pensia militară de stat se stabileşte potrivit prevederilor art. 29.
(9) La stabilirea venitului brut nu se au în vedere dispoziţiile Legii nr.118/2010 privind unele măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar, cu modificările şi completările ulterioare.
Articolul 29 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 29. – (1) Cuantumul pensiei de serviciu se determină în procente din baza de calcul, astfel:
a) militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special, cu vechime cumulată conform art. 3 lit. f) de cel puţin 25 de ani, beneficiază, la împlinirea vârstei prevăzute de lege, de pensie de serviciu, în cuantum de 80% din baza de calcul prevăzută la art. 28;
b) pentru fiecare an care depăşeşte vechimea prevăzută la lit. a), la cuantumul pensiei se adaugă câte 1% din baza de calcul prevăzută la art. 28, fără a se putea depăşi venitul brut utilizat la calculul pensiei la data deschiderii dreptului la pensie.
(2) De pensie de serviciu beneficiază şi militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special cu o vechime cumulată de până la 25 ani, cuantumul pensiei fiind diminuat cu 1% din baza de calcul prevăzută la art. 28 pentru fiecare an care lipseşte din vechimea integrală
(3) Pensia suplimentara nu intra in baza de calcul, ea platindu-se separat de pensia militara de stat , indiferent de cuantumul acesteia din urmă.
La art 29, se introduce un alineat nou (4):
(4) Pentru personalul militar detașat/mutat în afara instituțiilor publice de apărare:
a) actualizarea elementelor salariale se efectuează prin raportarea cuantumurilor la salariile minime brute pe economie din perioadele înscrise în adeverințele emise de arhive și la cel de la nivelul lunii ianuarie 2016, indicator economic, bază a salarizării, prevăzut în contractele colective de muncă.
b) Eventualele diferențe de plată, cuvenite personalului militar în cauză, începând cu 01.01.2016, ca urmare a procesului de recalculare a pensiilor potrivit art 109 aln (1) și art 110 aln (1) din Legea 223/2015, cu baza de calcul actualizată potrivit dispozițiilor pct „a”, și până la punerea în plată, se acordă termen de un an de zile de la data aprobării/promulgării acestei ordonanțe de urgență/legi.
Articolul 59.se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art.59 – (1) Cuantumul pensiilor militare de stat se indexează anual cu 100% din rata medie anuală a inflaţiei, la care se adaugă 50% din creşterea reală a câştigului salarial mediu brut realizat.
(2) Indicatorii prevăzuţi la alin. (1) sunt cei definitivi, cunoscuţi în anul curent pentru anul calendaristic anterior, comunicaţi de Institutul Naţional de Statistică.
Articolul 60 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 60. – (1) Cuantumul pensiilor militare de stat se actualizează ori de câte ori se majorează solda de grad/salariul gradului profesional şi/sau solda de funcţie/salariul de funcţie al militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special, în procentele stabilite la art. 29, 30 şi 108 şi în funcţie de vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie, astfel:
a) potrivit gradului militar/profesional avut la data trecerii în rezervă/încetării raporturilor de serviciu şi a mediei soldelor de funcţie/salariilor de funcţie îndeplinite în 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate, la cererea persoanelor ale căror drepturi de pensie au fost deschise înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi;
b) în funcţie de gradul militar/profesional deţinut la data trecerii în rezervă/încetării raporturilor de serviciu şi media soldelor de funcţie/salariilor de funcţie deţinute în cele 6 luni alese conform prevederilor art. 28 pentru drepturile de pensie deschise în baza prezentei legi.
(2) În situaţia în care, în termen de 6 luni de la data primei majorări, persoanele îndreptăţite nu depun cerere în acest sens, actualizarea se face, din oficiu, pe baza mediei soldelor de funcţie/salariilor de funcţie din ultimele 6 luni de activitate.
(3) În anul în care pot fi aplicate atât prevederile art. 59, cât şi cele ale alin. (1) se aplică dispoziţiile cele mai favorabile.
6. Articolul 30 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
ART. 30 (1) Procentele corespunzătoare pentru activitatea desfăşurată în condiţii deosebite, speciale sau alte condiţii, respectiv în grupa I şi/sau a II-a de muncă, prevăzute la art. 29 alin. (1) lit. b) şi alin. (2), se acordă militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special care au lucrat efectiv cel puţin 20 de ani în condiţii deosebite sau 15 ani în condiţii speciale sau alte condiţii.
(2) În situaţia în care persoanele prevăzute la alin. (1) au lucrat mai puţin de 20 de ani în condiţii deosebite, respectiv mai puţin de 15 ani în condiţii speciale sau alte condiţii, la procentul corespunzător activităţii desfăşurate în condiţii normale se acordă un spor proporţional cu timpul efectiv lucrat în condiţii deosebite, speciale sau alte condiţii, respectiv în grupa I şi/sau a II-a de muncă, fără a depăşi procentul prevăzut la art. 29 alin. (2)
7. Articolul 31 alin.(1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 31. – (1) Cota de contribuţie individuală la bugetul de stat este egală cu cota de contribuţie individuală de asigurări sociale. Baza lunară de calcul a contribuţiei individuale o reprezintă solda lunară brută/salariul lunar brut.
(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, contribuţia individuală la bugetul de stat, suportată de personalul prevăzut la art.1, nu va diminua soldele/salariile nete realizate lunar.
8. Articolul 33 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 33. – Beneficiază de pensie de invaliditate, în condiţiile prevăzute la art. 32 lit. a) şi elevii şi studenţii instituţiilor de învăţământ din sistemul de apărare naţională, ordine publică şi securitate naţională care şi-au pierdut cel puţin jumătate din capacitatea de muncă, ca urmare a accidentelor de muncă sau a bolilor profesionale, survenite în timpul şi din cauza activităţii în aceste instituţii.
9. Articolul 39 alin.(1), (2) si (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
ART. 39 (1) Cuantumul pensiei de invaliditate se stabileşte conform prevederilor art. 29 şi 30.
(2) Vechimea utilizată pentru calculul pensiei de invaliditate se stabileşte potrivit prevederilor art. 25 şi 26.
(3) La suma procentelor cuvenite pentru vechimea efectivă se adaugă, pentru fiecare an potenţial, până la realizarea vechimii de 25 de ani prevăzută la art. 16 alin. (1) lit. b), următoarele procente:
a) 2 pentru invaliditate de gradul I;
b) 1,5% pentru invaliditate de gradul II;
c) 1% pentru invaliditate de gradul III.
(4) Numărul anilor potenţiali nu poate fi mai mare decât vechimea pe care persoana ar fi putut să o realizeze de la data acordării pensiei de invaliditate până la împlinirea vârstei standard de pensionare.
(5) Cuantumul pensiei de invaliditate stabilit în condiţiile alin. (1), pentru cazurile prevăzute la art. 38, va fi diminuat după cum urmează:
a) cu 10% pentru gradul I de invaliditate;
b) cu 15% pentru gradul II de invaliditate;
c) cu 20% pentru gradul III de invaliditate.
10. Articolul 40 se modifica si va avea urmatorul cuprins
ART. 40 Pentru invaliditatea survenită ca urmare a unor acţiuni specifice, din cauza unor accidente, catastrofe sau alte asemenea evenimente intervenite în timpul şi din cauza serviciului sau a unor misiuni şi operaţii în afara teritoriului român, militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special beneficiază de o pensie egală cu solda funcţiei de bază/salariul funcţiei de bază avută la data respectivă, dacă aceasta este mai avantajoasă decât o altă categorie de pensie la care au dreptul.
11. Articolul 55 alin.(1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
ART. 55 (1) Urmaşii militarilor, poliţiştilor ori funcţionarilor publici cu statut special în activitate sau în rezervă, mobilizaţi ori concentraţi în unităţi militare, decedaţi ca urmare a unor acţiuni specifice, prin accidente, catastrofe sau alte asemenea evenimente intervenite în timpul şi din cauza serviciului ori a unor misiuni şi operaţii în afara teritoriului român, beneficiază de o pensie de urmaş egală cu solda funcţiei de bază/salariului funcţiei de bază avută/avut la data decesului.
(2) În cazul în care nu există urmaşi, dacă cel decedat era singurul susţinător al părinţilor săi, aceştia vor beneficia de jumătate din pensia de urmaş stabilită potrivit prevederilor alin. (1).
(3) Urmaşii militarilor, poliţiştilor ori funcţionarilor publici cu statut special în rezervă, aflaţi în situaţiile prevăzute la alin. (1), pot opta între pensia stabilită potrivit prezentei legi şi pensia proprie din sistemul public de pensii
12. Articolul 59 alin.(1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 59. – (1) Cuantumul pensiilor militare de stat se indexează anual cu 100% din rata medie anuală a inflaţiei, la care se adaugă 50% din creşterea reală a câştigului salarial mediu brut realizat.
13. Articolul 59 alin.(2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art.59 - (2) Indicatorii prevăzuţi la alin. (1) sunt cei definitivi, cunoscuţi în anul curent pentru anul calendaristic anterior, comunicaţi de Institutul Naţional de Statistică.
14. Articolul 60 alin.(1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 60. – (1) Cuantumul pensiilor militare de stat se actualizează ori de câte ori se majorează solda de grad/salariul gradului profesional şi/sau solda de funcţie/salariul de funcţie al militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special, în procentele stabilite la art. 29, 30 şi 108 şi în funcţie de vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie, astfel: a) potrivit gradului militar/profesional avut la data trecerii în rezervă/încetării raporturilor de serviciu şi a mediei soldelor de funcţie/salariilor de funcţie îndeplinite în 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate, la cererea persoanelor ale căror drepturi de pensie au fost deschise înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi; b) în funcţie de gradul militar/profesional deţinut la data trecerii în rezervă/încetării raporturilor de serviciu şi media soldelor de funcţie/salariilor de funcţie deţinute în cele 6 luni alese conform prevederilor art. 28 pentru drepturile de pensie deschise în baza prezentei legi.
15. Articolul 60 alin.(2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art.60 -(2) În situaţia în care, în termen de 6 luni de la data primei majorări, persoanele îndreptăţite nu depun cerere în acest sens, actualizarea se face, din oficiu, pe baza mediei soldelor de funcţie/salariilor de funcţie din ultimele 6 luni de activitate.
16. Articolul 60 alin.(3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art.60-(3) În anul în care pot fi aplicate atât prevederile art. 59, cât şi cele ale alin. (1) se aplică dispoziţiile cele mai favorabile.
(3) Urmaşii militarilor, poliţiştilor ori funcţionarilor publici cu statut special în rezervă, aflaţi în situaţiile prevăzute la alin. (1), pot opta între pensia stabilită potrivit prezentei legi şi pensia proprie din sistemul public de pensii.
12. Articolul 64 alin.(1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art.64 – (1) Admiterea sau respingerea cererii de pensionare se face prin decizie emisă de casa de pensii sectorială, în termen de 45 de zile de la data înregistrării cererii.
17. Articolul 70 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 70. – Procedurile referitoare la efectuarea operaţiunilor de plată a drepturilor băneşti se aprobă prin ordine ale conducătorilor caselor de pensii sectoriale.
18. Articolul 76 alin.(2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art.76 alin(2) Soţul supravieţuitor, beneficiar al unei pensii de urmaş, poate cumula pensia cu venituri din activităţi profesionale pentru care asigurarea este obligatorie, potrivit legii, dacă acestea nu depăşesc 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat
19. Articolul 88 litera i) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art.88 litera i) asigură evidenţa personalului prevăzut la art. 3 lit. a) –c), pentru contribuţiile individuale la bugetul de stat; j) îndeplinesc orice alte atribuţii stabilite pr
20. Articolul 92 litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art.92 litera a) nerespectarea metodologiei şi a criteriilor de încadrare în condiţii deosebite şi speciale de muncă;
21. Articolul 94 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 94. – Constatarea contravenţiilor prevăzute la art. 92 şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 93 se fac de către organele de control ale caselor de pensii sectoriale
22. Articolul 108 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 108. – (1) Militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special care au plătit contribuţie la Fondul pentru pensia suplimentară şi/sau contribuţia individuală la bugetul de stat beneficiază de un spor procentual la cuantumul pensiei stabilite în condiţiile art. 29, 30 şi 39, astfel:
a) 3% pentru o vechime a contribuţiei între 5-15 ani;
b) 6% pentru o vechime a contribuţiei între 15-25 ani;
c) 9% pentru o vechime a contribuţiei peste 25 de ani.
(2) Pensia suplimentara nu se supune limitarilor art.29, alin.(1) litera a) si se plateste separat de pensia de serviciu
23. Articolul 109 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 109. – (1) Pensiile militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special recalculate în baza Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, cu modificările ulterioare, revizuite în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, aprobată prin Legea nr. 165/2011, cu modificările şi completările ulterioare, stabilite în baza Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, cele plătite în baza Legii nr. 241/2013 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, cu modificările ulterioare, precum şi pensiile stabilite în baza Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare, devin pensii militare de stat în înţelesul prezentei legi şi se recalculează potrivit prevederilor prezentei legi, în raport cu vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie.
(2) Prima actualizare prevăzută la art. 60 alin. (1) lit. a) se realizează în termen de maximum 12 de luni de la data primei majorări a soldelor de grad/salariilor gradului profesional şi/sau soldelor de funcţie/salariilor de funcţie ale militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special şi se aplică începând cu luna majorării acestor drepturi. (3) Pensiile prevăzute la alin. (1) pot fi recalculate, în condiţiile prezentei legi, şi în situaţia depunerii de documente nevalorificate până la data intrării în vigoare a prezentei legi, iar drepturile de pensie astfel recalculate se acordă, în termen de cel mult 24 de luni, începând cu luna următoare depunerii documentelor. (4) Stagiile de cotizare nevalorificate la recalcularea pensiei conform alin. (3), precum şi cele realizate ulterior intrării în vigoare a prezentei legi se valorifică în sistemul public de pensii. (5) Procedura de recalculare prevăzută la alin. (3) se stabileşte prin ordinul prevăzut la art. 60 alin. (4).
24. Articolul 110 alin.(1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 110. – (1) Pensiile militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special stabilite în baza Legii nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare, se recalculează potrivit prevederilor prezentei legi, în raport cu vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie si prin actualizarea bazei de calcul la nivelul datei intrarii in vigoare a prezentei legi
25. Articolul 110 alin.(2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art.110 - (2) Recalcularea pensiilor prevăzută la art. 109 si art. 110 se realizează în termen de maximum 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, in ordinea datei deschiderii drepturilor de pensie
26. Articolul 110 alin.(4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art.110 - (4) Pensiile recalculate potrivit art.109 si art. 110 se cuvin începând cu luna următoare intrării în vigoare a prezentei legi şi se plătesc începând cu luna următoare celei în care se împlineşte termenul prevăzut la alin. (2).
27. Articolul 110 alin.(8) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(8) Procedura de recalculare prevăzută la alin. (1) şi alin. (5) se stabileşte prin ordinul prevăzut la art. 60 alin. (4).
28. Articolul 111 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 111. – În situaţia în care se constată diferenţe între cuantumul
pensiilor stabilit potrivit prevederilor art. 109 şi 110 şi cuantumul pensiilor aflate în plată se păstrează în plată cuantumul avantajos
29. Articolul 122 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 122. – (1) În termen de 3 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, persoanele cărora li se deschide dreptul la pensie pot opta pentru modul de calcul al pensiei în baza prezentei legi sau a Legii privind sistemul public de pensii in vigoare la data adoptarii prezentei legi .
(2) De prevederile alin. (1) beneficiaza si pensionarii militari aflati in plata la data intrarii in vigoare a prezentei legi
30. Articolul 122^1) se abroga
31. Articolul 124 se comleteaza si va avea urmatorul cuprins
Art. 124. – La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:
f) art.40 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.57/2015 privind salarizarea personalului platit di fonduri publice in anul 2016,prorogarea unor termene , precum si unele masuri fiscal-bugetare publicata in monitorul Oficial, Partea I, nr.923 din 11 decembrie 2015, cu modificările ulterioare
g) art. VII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.59/2017 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul pensiilo de serviciu publicata in monitorul Oficial, Partea I, nr.648 din 2 august 2017, cu modificările ulterioare
h) f) art.41 si 84 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.114/2015 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal –bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene publicata in monitorul Oficial, Partea I, nr.1116 din 29 decembrie 2018, cu modificările ulterioare
Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
LUDOVIC ORBAN
Contrasemnează:
Ministrul justiţiei,
Marian Catal.in Predoiu
Ministrul afacerilor interne,
Marcel Ion Vela
Ministrul Apararii Nationale
Ionel Nicolae Ciuca
Ministrul finantelor publice
Vasile Florin Citu
Ministrul muncii si protectiei sociale
Victoria Violeta Alexandru
Secretarul general al Guvernului

Antonel Tanase

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

EU

EU

IONEL MESAROŞ

IONEL MESAROŞ

Ionel Mesaroș

Ionel Mesaroș

VĂ MULŢUMESC PENTRU VIZITĂ ŞI VĂ MAI AŞTEPT !

VĂ   MULŢUMESC PENTRU VIZITĂ ŞI VĂ MAI AŞTEPT !

Primăvara

Primăvara

Vară

Vară

Toamnă

Toamnă

Iarnă

Iarnă

Radio Whisper

Radio Whisper | RadioWhisper.com

Etichete