LECTIA
1
Alvin
Tofler: “Analfabetul de mâine nu va fi cel care nu stie sa citeasca, ci cel
care nu a învatat cum sa învete”
*
Puteti învata din propriile dvs. experiente cum sa învatati. Puteti învata
din experietele altora, economisind timp, bani si efort. Îmbinati-le pentru a
obtine un rezultat optim.
*
Se poate învata prin imitatie sau prin constientizare. Recomandabil este a se
respecta principiul unitatii dintre imitatie si constientizare.
*
Imitatia sau repetarea simpla chiar fara a întelege (a toci) trebuie sa fie
dupa asimilarea constientizata.
*
Constientizarea este folosita, de regula, atunci când materialul este asimilat
este partial cunoscut sau poate fi asociat cu ceva înrudit. Dupa întelegerea
informatiei se recomanda repetarea prin imitare pentru stabilizare (asimilare).
Un material total necunoscut nu poate fi constientizat, astfel ca va fi învatat
mecanic, dupa care se va încerca constientizarea lui (ex. Kata).
*
Un principiu modern este cel al unitatii temporale a însusirii auditive,
vorbite, vizuale si scrise a cuvintelor si cifrelor.
*
Repetarea materialului unei lectii în contexte diferite pentru a mari durata de
ramânere în subconstient. Reelaborarea propozitiilor, chiar prin metode
contrastante, confruntative (ex. moneda vazuta pe ambele fete si în raport cu
alte monede).
*
Citirea si ascultarea sunt activitati receptive. Vorbirea (citirea cu voce
tare), scrierea sunt activitati productive.
*
Se va insista pe dezvoltarea capacitatii de autoinstruire, aceasta
trebuind sa devina factorul esential raportat la învatarea prin predare
(receptare la ore etc.). Scopul este formarea unui intelect investigator si
creator.
*
Unii cercetatori recomanda urmatoarea succesiune: ascultarea (citirea cu voce
tare) a informatiei (a cuvântului sau a propozitiei) urmata de reprezentarea
grafica a acesteia în urmatoarele 10 secunde ( 10 secunde reprezinta durata
ramânerii cuvântului în memoria de scurta durata).
*
Prin canalul optic se primesc de 6 ori mai multe informatii decât prin canalul
auditiv.
*
Se considera ca este ideal sa fie auzite cuvintele si, aproape concomitent, sa
fie vazute scrise, sa fie pronuntate de receptor si scrise de catre acesta.
*
Cuvintele auzite se retin în proportie de 20%, cele scrise în proportie de 30%,
iar cele vazute, scrise si auzite concomitent – 30%. Cuvintele auzite, vazute,
scrise si pronuntate sunt retinute în proportie de 70%, procentajul crescând
daca sunt scrise de catre receptor.
*
Se recomanda, alaturi de cele patru activitati lingvistice sa apara si a
cincea: reformularea (traducerea, în cazul limbilor straine), cautarea
relatiilor de echivalenta.
*
Calitatile memoriei: rapiditatea achizitiei, trainicia pastrarii,
exactitatea reproducerii (reformulare: viteza memorarii, timpul de retinere a
informatiei, claritatea sau gradul reamintirii acesteia).
*
Se impune ca autocontrolul si corectarea sa fie moderate, dar permanente si
planificate.
*
Autoexigenta, spiritul de responsabilitate duce la “a sti cum sa procedezi”,
devenind independent, sigur, creator.
*
Exista: citire cursorica (receptarea ideilor principale), citirea detaliata
(temeinica), citire orientativa si citire exploratoare.
*
Sunt necesare o atmosfera relaxata, atentie, concentrare, activitatea pripita
fiind contraproductiva.
*
Este esential a se stabiliza: ritmicitatea învatarii, învatarea regulata,
durata învatarii zilnice, toate acestea stabilindu-se de regula individual,
raportat la robustetea memoriei, viteza de achizitie a informatiilor, timpul de
ramânere în memorie dorit.
*
Pentru ca noile cunostinte sa ramâna în intelect trebuie ca ele sa intre
într-o conexiune organica structurata cu vechile cunostinte. Rezulta ca este
necesara gruparea, aranjarea cunostintelor conform unui plan stabilit cu
exactitate si urmarirea realizarii planului cu scrupulozitate.
*
Învatarea are succes când este consecventa, staruitore, constanta. Prin
consecventa si perseverenta 50% din efortul necesar învatarii este realizat.
*
Învatarea are succes în functie de interesul aratat (motivatie,
automotivatie), timpul folosit fara teama de oboseala, de energia consumata si
în functie de respectarea unor reguli minimale care vor maximaliza volumul de
informatii achizitionate si vor minimaliza timpul necesar pentru minimalizarea
efortului aparent.
*
Reguli de respectat pentru îmbunatatirea învatarii:
1.
1. Zilnic trebuie sa învatati, chiar si atunci când nu
aveti timp necesar sa rezervati 10 minute învatarii.
2.
Daca entuziasmul a scazut temporar sau sunteti bolnavi sau obositi nu trebuie
sa va fortati, dar nici sa renuntati la învatat; se va studia ceva usor sau cu
un grad scazut de implicare.
3.
Este recomandat sa învatati mai putin si mai bine decât mult si superficial.
4.
Înainte de a învata va veti autoconvinge de corectitudinea informatiilor, veti
evita aprofundarea greselilor. Aceasta regula poate actiona si limitativ sau
blocant. Este mai bine sa învatati chiar si cu un grad de eroare care se va
corecta în timp decât sa nu învatati deloc.
5.
Fara o necesitate stringenta nu se va studia în acelasi timp doua materii
înrudite (de ex.doua limbi straine), existând riscul amestecului lingvistic si
al transferului. Tinând cont de avertismentul de mai sus se pot învata doua sau
mai multe materii (discipline) în acelasi timp atunci când informatiile se
potenteaza reciproc si ajuta la o mai buna învatare. Se va cântari atent daca
sunt mai multe avantaje sau mai multe riscuri.
6.
Putem compara o materie (disciplina) cu o cetate care poate fi cucerita numai
atunci când se porneste asediul din toate partile: ascultare, vorbire, citire,
scriere, reformulare, discutie, etc.
7.
O conditie importanta este acceptarea si admiterea greselilor fara jena, precum
si admiterea de a fi corectati. Fara a gresi nu se poate învata.
8.
Va veti concentra asupra atitudinii interioare prin autosugestie si ambianta
exterioara. Atitudinea interioara trebuie sa fie guvernata de urmatoarele:
-
Motivatie din interes;
-
Optimism, având gânduri pozitive;
-
Entuziasm, plin de voiosie;
-
Încredere în succes;
-
Usor autoexigent, cu toleranta;
9.
Asocierea unei informatii noi cu cele cunoscute se mai numeste ancorare,
reformularea cu propriile cuvinte a materialului studiat având acelasi efect.
Va puteti imagina un bloc de gheata într-un port pe care îl veti ancora cu
1,2,3…ancore pâna ce acesta se va topi, devenind una cu apa marii. Motivatia
pentru care faceti aceasta ancorare este cea de a fixa blocul ca sa nu plece în
larg pentru a-l pute folosi, altminteri acesta ar putea pluti liber si
lovi navele din port avariindu-le.
10.
În procesul învatarii veti schimba deseori ritmul pentru a da culoare unei
operatii monotone. Per ansamblu s-a dovedit ca folosirea a cel putin trei
ritmuri mareste eficienta procesului de învatare si memorare. De exemplu, în
cazul citirii cu voce tare se pot folosi tonurile: autoritar, calm,
sovaielnic(moale) etc.
Autosugestii:
1.
Eu, Nume, am deplina încredere în mine caci inteligenta mea se dezvolta tot mai
mult aici, acum si în fiecare zi.
2.
Eu, Nume, folosesc fiecare clipa din zi pentru a deveni superior a ceea ce eram
ieri aici acum si în fiecare zi.
3.
Din orice împrejurare nefericita eu, Nume, trag o învatatura folositoare pentru
a ajunge la rezultate fericite acum si în fiecare zi.
4.
Toate afirmatiile sunt adevarate, în functie de punctual de vedere din care
sunt facute.
5.
Eu, Nume, am hotarât ca viata si studiile mele sa constituie o reusita acum
si în fiecare zi.
6.
Eu, Nume, sunt deschis cu toata fiinta unei schimbari pozitive aici, acum si în
fiecare zi.
Tema:
Scrieti 10 formule de autosugestie despre învatare si memorie. Primele trei
formule vor fi premiate.
Reguli
de respectat la alcatuirea formulelor:
1.
Sa fiti pozitivi;
2.
Sa fiti concreti si la obiect;
3.
Sa folositi timpul prezent;
4.
Sa folositi modalitatea senzoriala principala;
5.
Sa folositi mai multe simturi;
6.
Sa fiti autoritari;
7.
Sa relevati, sa cultivati si sa faceti sa se dezvolte un gând just.
LECTIA
2
§
Tehnica notitelor. Se subliniaza cuvintele cheie, se folosesc încercuirile,
culorile, literele de tipar. La curs se retin ideile principale utilizându-se semen
conventionale, prescurtari, note pe margine.
§
Ergonomia învatarii. Timpul de învatare este de maximum 50 de minute, cu pauza
de 10 minute, cca 3-4 sedinte zilnic. La început se ataca subiectele grele, se
grupeaza subiectele în functie de similitudine. Pentru a întâmpina transferul
negativ se vor lua pauze mai mari la trecerea spre alte subiecte neînrudite.
Cronobiologia arata ca rezultatele maxime se obtin între orele 8-13 si 17-21.
MSD (memoria de scurta durata) are performante mari dimineata, iar MLD (memoria
de lunga durata) dupa amiaza si seara. În somn cunostintele se transfera în
MLD. În cadrul învatarii în asalt se uita 60-75% din cunostinte dupa primele
doua zile. În concluzie, pentru prevenirea uitarii, se va repeta a treia zi
ceea ce s-a învatat în prima zi.
§ Structurati materialul de învatat în secvente, în functie de microterme.
§ Se recomanda un microclimat sanatos în ceea ce priveste lumina, scaunul,
zgomotele etc.
§
Metode de învatare:
1.
Învatarea sintetica. Materialul este mic si usor: se citeste si se repeta
global.
2.
Învatarea analitica, secventiala. Mai întâi se învata global si apoi
aprofundat, consemnând cu creionul.
3.
Învatarea creativa. Problematizare.
4.
METICON. Învatare prin conversatie.
5.
METINPROB. Învatare prin problema-întrebare-raspuns.
6.
RICAR. Rasfoire, întrebari, citirea textului, amintirea punctelor principale,
recapitularea în gând.
7. Învatarea cu sens este mai economica decât cea mecanica. Reproduceti textul cu
propriile cuvinte.
A.
MEMORAREA EFICIENTA
Se
disting urmatoarele tipuri de memorie:
a)
senzoriala de achizitie (vizuala, auditiva, asociativa);
b)
afectiva, de participare (imaginativa);
c)
cognitiva (lanturi de idei, scheme);
d)
actionala (operationala).
Pregatirea:
autosugestii pozitive, igiena senzoriala (eliminarea perturbarilor), igiena
fiziologica (alimentatia, respiratia, somnul), igiena psihica (relaxare, pauze,
recompense).
Fiecare
îsi va stabili propriul sistem de memorare.
Exemple:
materialul de memorat sa fie organizat, sa existe relatii reciproce, itinerare.
Învatarea sa fie activa folosind asociatii vizuale, auditive, de culoare,
forma, text ierarhizat, noduri cheie. Asociati memoria cu gândirea.
Dezvoltarea
memoriei se face prin exercitii de întelegere (facerea rezumatului), exercitii
de reamintire, experimente formative (memorari si reproduceri la intervale
diferite). Rezumatele pot fi textualizate, schematizate, arborescente sau
enumerative.
Succesul
genereaza succes; dupa un esec necorectat urmeaza un altul
Învatarea
pentru o anumita data conditioneaza uitarea dupa data respectiva. Învatarea
pentru viata cu motivatie justa interioara împiedica uitarea. Motivatia
interioara se formeaza în functie de idealuri si obiective autoimpuse sau
fundamentale.
B.
CITIREA RAPIDA
Se
recomanda la textele auxiliare: lectura accelerata, lectura dinamica, lectura
intensiva.
Pentru
dezvoltarea citirii rapide se va antrena:
1.
Citirea grupelor de cuvinte, chiar a frazelor pâna la un punct de sprijin
orizontal sau vertical.
2.
Citirea cu ochii mintii (fara subvocalizare).
3.
Regresia (întoarcerea pentru a verifica dupa punctul de sprijin anterior,
trecerea fluenta dintr-un punct de sprijin în alt punct de sprijin. Se va forta
reamintirea frazei sau a cuvintelor sau se va trece mai departe fara regresie.
La
citirea rapida se utilizeaza numai canalul vizual si se urmareste marirea
câmpului de vizibilitate orizontala si verticala în paralel cu reducerea
punctelor de sprijin, fara întoarcerea privirii.
Citirea
rapida se foloseste atunci când poate fi neglijat 50% din text.
Ritmul
normal este de 200 cuvinte/min. Prin antrenament ajungeti la un ritm rapid de
1200-1500 cuvinte/min
C.
PRACTICA CITIRII RAPIDE
I.
1-2 saptamâni: se citesc doua cuvinte concomitent;’
II.
1-2 saptamâni: trei cuvinte cu sesizarerea ideii;
III.
1-2 saptamâni: jumatate de rând cu doua puncte de sprijin;
IV.
1-2 saptamâni: un rând la o singura privire pe centrul acestuia fara deplasarea
laterala a ochilor;
V.
1-2 saptamâni: se pune degetul la mijlocul rândului si, coborându-l lent în
jos, se citesc 2-3 rânduri la un singur punct de sprijin.
S-a
demonstrat ca multe (majoritatea) materialelor pot fi reduse cu 50-75% si
nu ar avea nimic de suferit. Excesul de cuvinte este aproape o regula.
Exista:
§
pseudoinformare: impostura;
§
mezinformare: tot ceea ce este negativ în informarea (ex.
Eroare involuntara, traducere si dezinformare din interes);
§
subinformare: trunchierea informatiei;
§
suprainformare: preaplinul informarii.
Un
savant ipotetic competent în toate ramurile stiintei ar trebui sa citesca 24 de
ore din 24 timp de 500 de ani pentru a citi tot ce se publica într-un an. În
concluzie, se va urmari specializarea pe latura selectiva sau pe latura rapida.
J.
Bernel afirma: “În situatia actuala este mai usor sa faci o descoperire decât
sa te convingi ca aceasta nu a fost facuta de altii”
D.
TEHNICI CREATIVE
1.
Asocierea consonanta. Cu cât memoria este mai bogata, cu atât aparitia
asociatiilor este mai mare. Asocierea reprezinta realizarea de legaturi între
imaginatie si memorie. Factorii esentiali sunt asemanarea obiectiva, fizica,
exterioara, subiectiva, interioara, psihologica, similitudinea si evocarea
(asocierea) imagine-senzatie.
2.
Analogia extrapolara. Transferul, împrumutul de idei de la o solutie apropiata
(de ex. pasare-avion, bila care lasa urme pe asfalt-pix etc.).
3.
Inversia. Reprezinta abordarea inversa, susul-jos, plus-minus (de ex.: De ce se
face iluminatul indirect de sus).
4.
Empatia. Este substituirea gândirii proprii cu a interlocutorului (om, obiect
etc.). De exemplu, spargerea unei nuci vazuta de catre un cercetator si
practicarea unui orificiu mic pentru introducerea aerului comprimat care
produce o explozie care distruge coaja nucii, obtinând astfel o viziune din
interiorul nucii.
5.
Combinarea. De exemplu, radiocasetofonul, pixul cu ceas etc.
6.
Modificarea-Ameliorarea-Dezvoltarea. Se cunoaste ca, din cinci brevete, patru
sunt doar perfectionari.
Autosugestii:
1.
Am capacitea de memorare într-un timp scurt si cea de vedere exacta a ceea ce
am memorat pâna acum.
2.
Prin a învata ceea ce vreau înteleg mai mult din ceea ce traiesc acum.
3.
Eu, Nume, am încredere în memoria mea acum.
LECTIA 3
Ochiul
receptioneaza undele electromagnetice din spectrul 390-800 milicromi, iar
dincolo de aceste limite nu vedem nimic desi alte fiinte vad. Urechea
receptioneaza sunetele din intervalul 16-20000 Hz (herti), iar dincolo de
aceste limite nu receptam nimic sau nu ne sunt afectate organele de simt.
Folosirea
procedeelor:
1.
Analiza. Informatiile complicate se împart în “parti digerabile”, eliminând
ceea ce se repeta sau ceea ce este fals.
2.
Sinteza. Trebuie sa devina obicei prezentarea informatiilor sintetic, rapid,
correct si integral.
3.
Comparatia. Se alatura doua fiinte, obiecte, fenomene stabilindu-se asemanarile
si deosebirile.
4.
Generalizarea, abstractizarea. Reprezinta operatiunea de a descoperi ceea ce
este general, comun, esential la o anumita grupa de fiinte, obiecte, fenomene.
5.
Concretizarea. Reprezinta verificarea (validarea, motivarea) generalizarilor si
a abstractizarilor prin apelare la situatii concrete.
6.
Întelegerea. Este activitatea creierului de a descoperi relatiile între
obiecte, fiinte si fenomene.
7.
Engravarea (cristalizarea), engramarea (imprimarea), adunarea (stocarea) si
reactualizarea (reamintirea însotita de verificare (ecforare) si corectare a
informatiei memorate, stocate anterior) sunt procese ale memoriei care apar în
timpul folosirii concrete a unei informatii pentru rezolvarea unei probleme,
pentru atingerea unui scop. Rezulta astfel ca rezolvarea problemei, respectiv
atingerea scopului reprezinta obiectivul principal, iar reactualizarea
informatiei reprezinta obiectivul secundar.
Este
recomandabil ca autosugestiile sa faca din materialul de studiu un
subiect interesant si placut. Astfel se memoreaza mai repede, mai durabil si
mai exact.
În
somn, creierul se straduie sa elimine contractiile interne prin prelucrarea,
armonizarea informatiilor si stergerea unor informatii sau transferul în zone
mai profunde, mai greu accesibile. De aici rezulta uitarea pozitiva prin
reorganizarea informatiilor de catre subconstient.
Uitarea
negativa apare atunci când consideram anumite informatii putin importante sau
neimportante si ulterior descoperim ca ne-am înselat. Vom fi nevoiti sa facem
un efort mai mare sa ne reamintim sau trebuie sa-l învatam din nou. Atentie la
autosugestiile negative. Retinem mai bine ceea ce ne mira, ne sperie, ne face
sa râdem sau declanseaza curiozitatea. Acestea nasc emotii si autosugestii
pozitive ducând la o memorare rapida.
Engramarea
se realizeaza pe baza unei peptide bazice sintetizata de ARN.
Procesul
de ecforare (activitate productiva) necesita un consum mai mare de energie.
Primul
nivel: vizual 1 sec; auditiv: 3-5 sec. Cu intentie si cu participarea a peste
doua simturi, prin repetarea chiar neintentionata a primului nivel se trece în
al doilea.
Al
doilea nivel: mesajul ramâne între 10 secunde si câteva minute. MSD are
caracter temporar si de lucru. Prin autorepetitie mesajul trece în al treilea
nivel.
Al
treilea nivel: MLD. Durata este lunga sau are chiar caracter permanent.
Al
doilea nivel, MSD, are calitatea de a asigura continuitatea actiunii.
Se
poate vizualiza plastic nivelul apei ca o curgere de apa, nivelul doi precum
unduirea apei când este aruncata o piatra, iar nivelul trei ca o apa înghetata.
Atentia
este dalta memoriei. Actiunile care ne solicita puternic atentia se înscriu
profund în memorie. Garantia întiparirii în memorie este data de interesul
aratat, considerat pe drept cuvânt “motorul” memoriei. Emotia si interesul
suscita atentia monopolizând atentia asupra unui singur obiectiv: concentrarea.
Memoria
MLD este conditionata de somnul cu vise. În somn informatia se consolideaza si
se organizeaza în functie de totalitatea intereselor si a obiectivelor avute.;
Privarea de somn duce la slabirea memoriei si privarile de somn de lunga durata
duc la depersonalizare. S-a demonstrat ca, de la un anumit prag, memoria nu mai
înmagazineaza înainte de a dispune de un anumit repaus sau, mai bine spus, de
somn. În perioadele critice se va alterna învatarea accelerata cu mici perioade
de somn de 15-30 de minute.
Învatarea
în somn favorizeaza numai memoria mecanica. Aceasta se realizeaza în perioada
de somn usor. Învatarea în somn poate avea si efecte negative: unele persoane
nu pot adormi, majoritatea acuza oboseala nejustificata etc. Învatarea în somn
are eficienta pentru scurte perioade de timp urmate de pauza. De exemplu, se
foloseste aceasta metoda 7-10 zile, iar apoi se ia o pauza de 10 zile. Se
considera obligatoriu întarirea mesajelor imediat a doua zi si constientizarea
lor.
Se
memoreaza bine ceea ce, în prealabil, a fost priceput. Se memoreaza bine atunci
când spiritul si corpul se afla într-o receptivitate maxima.
Memoria
este cu atât mai buna cu cât creierul este mai solicitat, respectiv cu cât
acesta se afla într-o activitate mai intensa. Secretul memoriei consta în
excitabilitate. Trebuie sa fim preocupati, framântati cu o tensiune interioara.
Se memoreaza cu atât mai mult cu cât suntem mai interesati de ceea ce trebuie
memorat, asadar valoarea unei informatii creste cu cât interesul stârnit de
aceasta este mai mare.
Unde
se pierde interesul se pierde si memoria.
Daca
se fac multe repetitii fara pauza, celulele corticale suprasolicitate
declanseaza faza de inhibitie pentru a-si reface suportul energetic. Se
recomanda atunci actiune fizica sau somn. Invers, daca repetitiile sunt prea
rare apare inhibitia de stingere: uitarea.
Regula
de aur: munca, perseverenta, regularitate.
În
alimentatie, accentul se pune pe alimentele bogate în proteine, legume si
fructe; se vor evita grasimile, dulciurile pâinea. S-a demonstrat ca memoria
este potentata de acetilcolina, iar sursa naturala de colina este lecitina.
Prevenirea pierderilor de memorie se face pe linia alimentara, printr-o
suplimentare a lecitinei si a aminofosfatilor continuti, de exemplu, în
galbenusul de ou, lapte, preparate din germeni de soia, lapti de peste, drojdia
de bere, pemolimatul de magneziu (Cyberet, Pamoline, Secatoxin, Meclofenoxat,
Pyritinol, Piracetam, Noradrenalina). De notat faptul ca Vasopresina are efecte
negative.
Cele
patru reguli ale brainstormingului:
1.
nici un fel de critica;
2.
cantitatea prevaleaza în fata calitatii ideilor;
3.
a da frâu liber ideilor;
4.
sinceritate si deschidere fata de ideile celorlalti participanti.
Autosugestii:
1.
Randamentul meu creste de la o zi la alta, rezultatele sunt tot mai bune acum.
2.
Imi place din ce în ce mai mult sa învat pentru a fi tot mai bun în domeniile
mele preferate acum.
3.
Îmi înteleg si îmi rezolv cu usurinta problemele vietii acum.
LECTIA
4
Fara
motivare nu exista impuls si puterea de a rezista la învatare. Învatarea se
face în trepte, cu o gradare a cerintelor, cu pretentii dozate. Succesul vine
atunci când cerintele nu sunt nici mici nici mari.
Creativitatea
în gândire si cautarea de solutii ale problemelor dezvolta o gândire a
posibilitatilor si alternativelor.
Se
vor evita starile de pesimism, conformism, frica, prejudecati, rutina.
Superioritate
are cel care, în afara de a vedea si a auzi, îsi pune fortele în joc si
îndrazneste sa încerce. Un bun exemplu este cel al regelui si al vizirului.
Tehnicile
de învatare sunt utile pentru a sti cum sa fie folosite cât mai eficient
propriile posibilitati si caracteristici în ceea ce priveste acumularea
informatiilor.
Fenomenul
sinesteziei consta în folosirea a cât mai multe organe de simt concomitent. De
exemplu, un degustator de vinuri foloseste mai multe simturi: mirosul, gustul,
auzul (sunet), ochii (culoare). Sinestezie este, de asemeni, extinderea unei
informatii spre alte simturi, cum ar fi mirosul uni trandafir, acesta evocând
culoarea rosie etc. Oamenii cu memorie fabuloasa folosesc sinestezia. Un cuvânt
sau un numar vazut scris are corespondente, pentru ei, si în alte sisteme
senzoriale. Seresevschi spunea despre profesorul Vâgotschi ca acesta avea o
voce galbena cu aspect plat si gust sarat. Se recomanda asadar a experimenta
fizic informatia.Un alt exemplu este cel al copiilor: când vor sa descrie ceva
de dimensiuni mari ei îsi deschid larg bratele, iar pentru ceva mic ei arata cu
degetele.
Unii
psihologi recomanda raspunsul fizic total RTF care înseamna experimentarea
imaginativa cu antrenarea simturilor si a întregului corp. Se recomanda
utilizarea ambelor emisfere cerebrale (emisfera stânga tine de logica, gândire
din aproape în aproape, abstractia, iar cea dreapta guverneaza imaginatia,
intuitia, fantezia), aceasta însemnând a gândi în imagini, vizualizari
picturale, nu doar în cuvinte si a memora imaginile respective. Noile chipuri
se retin prin asociere cu cineva cunoscut, acest lucru producându-se aproape
insesizabil. Când se doreste a se retine o informatie, trebuie asociata constient
cu cea mai apropiata informatie cunoscuta observând asemanarile si diferentele.
Elementele
metodei Lozanov sunt:
1.
Utilizarea nivelului de unde cerebrale alfa pentru a dezvolta „o perceptie
calma si intuitiva a datelor prezentate în scopul memorarii”.
2.
În 1955, Georgi Lozanov a descoperit ca exista o disponibilitate spre ideile si
emotiile comunicate si transmise pe calea cuvintelor, a gesturilor si a
atitudinilor, aceasta fiind un instinct numit „imprinting”. Un exemplu în acest
sens este cel al puilor de animale care îsi urmeaza parintii. Aceasta
disponibilitate se identifica cu sugestibilitatea, existând în diferite grade
la toate fiintele umane. Stimularea acestei disponibilitati face ca sa se
elibereze marile rezerve energetice aflate în strafundurile inconstientului,
creând starea de „hipermnezie sugestiva”.
3.
Un alt element este folosirea muzicii; se utilizeaza stilul baroc, care are un
ritm stabil de un sunet pe secunda, muzica lui Händel, Bach etc.
4.
Materialul este prezentat într-o forma ritmica, sincronizata cu ritmurile
corpului si ale mintii. Informatia este împartita în fragmente scurte sau mici
expresii, rostindu-se o expresie la intervale de 8 secunde, pe intonatii
diferite pentru a înlatura monotonia unui ritm constant. Lozanov a studiat
corelatia ritm-învatare. Dintr-un material prezentat cu pauze de 1 secunda se
retine 20%, daca pauzele sunt de 5 secunde se retine 30%, iar la pauzele de 10
secunde se retine 40%. Cercetarile au demonstrat ca o pauza între unitatile de
informatie ofera celulelor creierului posibilitatea de a se odihni un moment.
5.
Atitudinea si comportamentul profesorului (gesturi, tonul vocii, expresia
faciala) trebuie prestabilit pentru a transmite elemente de crestere a
motivatiei si a încrederii în sine.
Se
constata îmbunatatirea metodei de învatare în timp: în 1966 Lozanov raporta 100
cuvinte/zi, în 1974 – 1800 cuvinte/zi. În 1977 s-a raportat o retinere în
memorie de 3000 cuvinte/zi în care studentii au retinut într-un interval de 6
luni 88% din materia predata, iar dupa 22 de luni au retinut 57% fara a se face
reîmprospatarea cunostintelor. În anii `80 metoda a început sa fie ocultata.
Lozanov
afirma: „O data ce ai învatat sa-ti deschizi mintea, capacitatea de a memora si
de a-ti reaminti pare aproape nelimitata, neexistând nici un alt punct de
blocare”.
6.
La un institut francez se foloseste o metoda asemanatoare sugeostopediei. Se
folosesc o serie de sugestii care deschid emotia si exprimarea total libera.
Cursantii primesc alte nume si ajung sa-si depaseasca jena de a se exprima.
Critica nu este admisa. De exemplu, fiecare cursant îsi face o lista cu 10-15
momente din viata când a avut emotii puternice; evocarea personalizata a unui
eveniment creeaza emotia care, prin diferite sugestii, este mentinuta în
constient pe perioada învatarii.
7.
Dupa ce se folosesc de metoda de relaxare Schultz si metoda exprimarii total
libere se obtine o stare de învatare în care practicantul devine atât de dornic
de a învata încât face un mare efort de a se abtine sa înceapa chiar în
momentul respectiv, înainte de a termina autosugestia. El simte dinamismul
placerii de a învata care creste gradat. Se memoreaza la niveluri miraculoase,
iar acest lucru trebuie sa fie pentru cursant ceva absolut normal, sa se bucure
de aceasta stare fara a pune întrebari de genul: „Cum se poate?”, „Cât se
poate?”, „De ce se poate?” etc. El trebuie doar sa se autosugestioneze
permanent pozitiv si sa se bucure de abilitatea obtinuta folosind-o .
8.
Repetitia ajuta procesul de învatare, dar monotonia ei îl împiedica. Astfel,
Lozanov foloseste intonatia si ritmul (acestea se produc în emisfera cerebrala
dreapta):
-Ton
normal (declarativ);
-Ton
soptit (încet, ambiguu);
-Ton
dominant (autoritar).
9.
Metoda lui Lozanov are efect de avalansa: depa 7 zile (sesiuni de învatare) se
distinge o crestere neta fata de prima zi. Sugestionarea prealabila duce la
cresterea cu 60% a performantelor. Sincronizarea cu respiratia duce la o
îmbunatatire cu 78% a asimilarii imediate. Toate se potenteaza, au un efect
cumulativ. Se recomanda repetarea cu ritmul: memorare pe apneea pe plin, pauza,
expiratie, inspiratie, repetare pe apneea pe plin.
Psihologul
Alan Lakein recomanda folosirea din plin a întrebarii: „Care ar fi modul cel
mai bun de a-mi folosi timpul acum?”
Arthur
C. Clarke spunea: Singura cale de a descoperii limitele posibilului este de a
merge dincolo de ele, în imposibil”.
Cercetarile
moderne eu relevat ca psihicul uman nu are, în mod real si absolut, limite;
dimpotriva, este parte a unui domeniu infinit al constiintei care cuprinde tot
ceea ce exista dincolo de spatiu si timp, în realitati neexplorate înca (The
Holotropic Brain)
Autosugestii:
1.
Îmi place foarte mult sa învat acum.
2.
Resimt o stare profunda de calm si sunt deschis catre noile idei si cunostinte
acum.
3.
Dau întotdeauna raspunsurile corecte la momentul potrivit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu